MENU

 

JABATAN PENGUATKUASAAN

Tingkat 1, Menara MBPJ, Jalan Tengah, 46200 Petaling Jaya, Selangor

Faks : 03-79588082

Fungsi Bahagian Pengurusan :

1. Menguruskan surat menyurat berhubung hal ehwal pentadbiran.
2. Menyediakan anggaran belanjawan dan anggaran hasil tahunan jabatan.
3. Menyediakan kertas kerja dan kertas cadangan kepada pihak Majlis.
4. Menguruskan hal ehwal bekalan seperti pembelian dan pengagihan bekalan mengikut peruntukan yang diluluskan seperti pakaian seragam anggota, kasut, aksesori dan lain-lain.
5. Menguruskan lawatan rasmi dan kunjungan hormat daripada agensi luar dan dalam.
6. Menguruskan urusan personal seperti hal ehwal cuti, kursus, tindakan tatatertib, pengambilan, laporan thumb print dan memo tunjuk sebab.
7. Menguruskan hal ehwal berkaitan disiplin, perkhidmatan, latihan, pemantauan, pemeriksaan melibatkan warga kerja Jabatan seperti Key Performance Index (KPI), Buku Perkhidmatan, kehadiran Latihan, Kehadiran Perbarisan dan Perhimpunan Bulanan Jabatan dan lain-lain.
8. Menguruskan dan menyediakan kelengkapan peralatan bagi melancarkan perjalanan majlis, program dan aktiviti Jabatan seperti pembaca doa, juruacara dan sebagainya.
9. Menyediakan laporan / maklumat / teks media berkaitan tindakan penguatkuasaan semasa sidang media cetak dan elektronik.

Fungsi Bahagian Pendakwaan :

1. Menyediakan pengeluaran notis bagi kompaun tidak berbayar.
2. Membuat semakan / carian ROB dan ROC serta penyediaan pemilikan kenderaan untuk kes mahkamah.
3. Memproses bayaran kompaun melalui pos.
4. Mengurus, menyemak dan merekodkan data-data kompaun, data pembayaran dan kes-kes pembatalan dan lain-lain berkaitan kompaun.
5. Mengeluarkan notis peringatan bagi kes kompaun tidak berbayar setelah tamat tempoh tawaran untuk tindakan mahkamah.
6. Memproses hal ehwal berkaitan kewangan dan pembayaran kompaun seperti penerimaan wang pos, deraf bank atau cek.
7. Memastikan maklumat bagi kesalahan lalulintas bagi pemilik kenderaan di Jabatan Pengangkutan Jalan sebelum proses notis, pengaduan, dan pertuduhan di mahkamah.
8. Memberikan maklumbalas kepada pelanggan berhubung status kompaun seperti surat rasmi, email, dan lain-lain.

Fungsi Bahagian Penguatkuasaan :

1. Melaksanakan operasi mengikut perancangan yang yang dijadualkan.
2. Menyediakan fail kes untuk dibawa ke pendakwaan.
3. Mengambil tindakan terhadap aduan-aduan yang diterima oleh pihak jabatan.
4. Operasi bersepadu dengan agensi luar seperti Polis, JAIS, AADK, Imigresen, LPKP, SUK, PTD dan lain-lain agensi penguatkusaan.
5. Memastikan agar Tred, Perniagaan dan Perindustrian di dalam pentadbiran Majlis mempunyai lesen yang sah.
6. Memastikan tindakan penguatkuasaan diambil dalam melaksanakan operasi pemeriksaan, menyediakan laporan, dan fail bagi mengambil tindakan yang bersesuaian.
7. Penyediaan fail profile untuk tindakan pendakwaan bagi pemilik – pemilik yang gagal membayar kompaun yang ditawarkan dalam tempoh 14 hari yang telah ditetapkan.
8. Operasi bersepadu dengan agensi luar seperti Polis, JAIS, AADK, Imigresen, SPAD, SUK, PTD dan lain-lain agensi penguatkusaan.

Fungsi Bahagian Penguatkuasaan Khas :

1. Membuat pemantauan serta mengambil tindakan terhadap aktiviti premis yang tidak mempunyai lesen.
2. Mengadakan operasi dan tindakan penguatkuasaan bersama agensi luar seperti PDRM, KPDN, JAIS, PTD, KASTAM, IMIGRESEN, Pemilik Tanah Persendirian / Pemaju berhubung tindakan yang melibatkan bidang kuasa mereka.
3. Menjalankan tugas-tugas risikan dan menyalurkan maklumat / aduan kepada agensi terlibat.
4. Melaksanakan tindakan kompaun, sitaan serta penyediaan kertas siasatan bagi tujuan pendakwaan di Mahkamah di atas kesalahan seperti di atas.

Fungsi Bahagian Lalulintas :

1. Mengambil tindakan penguatkuasaan lalulintas di seluruh kawasan yang pentadbiran Majis melibatkan jalan-jalan awam berdasarkan kepada undang-undang.
2. Memberikan perkhidmatan nasihat dan kawalan keselamatan lalulintas melibatkan program-program rasmi kerajaan Persekutuan, Kerajaan Negeri, Majlis dan mana- mana permohonan yang telah diluluskan.
3. Menguruskan aduan-aduan berkaitan kesalahan lalulintas terutamanya melibatkan jalan-jalan seliaan Majlis dalam tempoh 24 jam.
4. Mengambil tindakan tunda dan kunci tayar kenderaan di kawasan yang telah diwartakan sebagai Zon Tunda.
5. Mengambil tindakan pindah alih kenderaan bagi kesalahan kenderaan yang ditinggalkan dalam tempoh yang lama atau mana-mana kenderaan yang akan menyebabkan kacauganggu kepada lalulintas.
6. Menguruskan pengurusan simpanan kenderaaan yang tidak dituntut seperti kawalan keselamatan kenderaan di depoh,merekod kenderaan tidak dituntut dalam tempoh yang ditetapkan, pelupusan kenderaan dan sebagainya.

Fungsi Bahagian Komunikasi & Logistik :

1. Bertanggungjawab menjadi pusat setempat untuk mendapatkan dan mengumpulkan maklumbalas semua aduan yang diterima untuk siasatan atau tindakan serta melaporkan kepada yang berkenaan.
2. Membantu menyusun perjalanan, jadual program selaras dengan kehendak pengurusan dengan bantuan dari unit-unit terlibat
3. Menguruskan aduan yang diterima melalui talian ‘hotline’ selepas waktu pejabat (5.00 pm – 8.00 am)dan hari cuti.
4. Pihak Majlis telah mensyaratkan kelulusan pembangunan baru untuk menyediakan CCTV dan diserahkan kepada pihak Majlis untuk pemantauan.
5. Merekod dan menyimpan maklumat-maklumat tuntutan barang sitaan untuk rujukan pihak jabatan.
6. Menguruskan pengeluaran barang sitaan kepada pemiliknya setelah dapat pengesahan.
7. Membuat aduan melibatkan siasatan terperinci seperti status tanah, binaaan haram dan salahguna bangunan.
8. Memberikan maklumbalas berhubung laporan risikan yang telah dilaksanakan untuk tindakan mesyuarat.
9. Mengurus perkhidmatan penyewaan basikal.
10. Mengambil tindakan penguatkuasaan selain kesalahan teknikal ditapak projek seperti, pengotoran jalan, pembuangan sampah, vandalisma dan lain-lain.
11. Menjalankan tugas-tugas audit keatas pemandu dan kenderaan secara berjadual dan terancang.
12. Menyediakan laporan rasmi kepada pihak jabatan melibatkan isu-isu pemandu, kenderaan dan lain-lain.

Fungsi Bahagian Keselamatan :

1. Membuat kawalan keselamatan ke atas semua harta benda Majlis di ibu Pejabat, Dewan Sivik dan pos-pos pengawal.
2. Membuat rondaan secara berkala di waktu siang dan malam mengikut jadual bertugas yang disediakan.
3. Menguruskan dan menyelaras kawalan keselamatan aset-aset Majlis melibatkan pos-pos kawalan swasta.
4. Menjalankan tugas-tugas kawalan keselamatan mengikut Perintah Tetap Ketua Polis Negara A501.

 

PEGAWAI

TEL/EMAIL

 
 

 

Tuan Mohd Fauzi bin Maarop. PJK.

Pengarah Penguatkuasaan

 

 

03-79588081 (T)

03-79588085 ext 101

fauzi@mbpj.gov.my

 

Tuan Tun Mohd Izlizam bin Bahardin

Timbalan Pengarah

03-79582531 (T)

03-79588085 ext 103

tunmohdizlizam@mbpj.gov.my

Supt. Mohammad Faizal bin Mustaffa

Penolong Pengarah

(Komunikasi & Logistik)

03-79588085 ext 105

mohammadfaizal@mbpj.gov.my

Supt. Khir Johari bin Jamaludin

Penolong Pengarah

(Penguatkuasaan Khas)

03-79588085 ext 109

khirjohari@mbpj.gov.my

Tuan Mohd Zaini bin Azmi

Penolong Pengarah

(Pengurusan)

03-79588085 ext 104

mohdzaini@mbpj.gov.my

Supt. Mohd Faezi bin Zurani

Penolong Pengarah

(Penguatkuasaan)

03-79588085 ext 106

mohdfaezi@mbpj.gov.my

Supt. Afiqah binti Ahmad

Penolong Pengarah

(Komunikasi dan Logistik)

03-79588085 ext 109

afiqah.ahmad@mbpj.gov.my

Encik Asraf Mustaqim bin Rakal

Penolong Pengarah

(Penguatkuasaan)

03-79588085 ext 121

asrafmustaqim@mbpj.gov.my

 

Encik Mohd Kamarul Azizi bin Kamarudin

Penolong Pengarah

(Polis Bantuan)

03-79545748 (Pejabat Kompleks C)

kamarulazizi@mbpj.gov.my

 

Encik Mohd Nadzli bin Hj.Hussain

Penolong Pegawai Penguatkuasa Kanan Tertinggi

(Bahagian Lalulintas)

03-79588085 ext 115

mohdnadzli@mbpj.gov.my

 

 

Kemaskini Terakhir: Isnin, 16 Julai 2018 - 7:52pm