JABATAN KEJURUTERAAN Tingkat 13, Menara MBPJ, Jalan Tengah, 46200 Petaling Jaya, Selangor Faks : 03-79584220 Bahagian Pentadbiran dan Kewangan a)Menguruskan hal ehwal pentadbiran kewangan, aset dan logistik kewangan. b)Menguruskan dan menyelia hal ehwal belanjawan tahunan, wang panjar dan pembayaran. c)Menguruskan tuntutan pelbagai seperti tuntutan insuran awam. d)Melaksanakan laporan E-Kedatangan pegawai/kakitangan jabatan secara bulanan. e)Melaksanakan pengurusan personel – Pengurusan Cuti. f)Menerima, mengawal, merekod dan menguruskan cuti-cuti rehat dan pelbagai cuti dari semua kakitangan Jabatan untuk sokongan dan kelulusan pihak atasan. g)Mengemaskini dan merekod penyata cuti tahunan dan pengumpulan cuti rehat bagi GCR kakitangan Jabatan dari semasa ke semasa. h)Merekod, penyelenggaraan dan pengurusan rekod HRMIS. i)Melaksanakan laporan Kad Perakam Waktu pegawai/kakitangan jabatan. Melaksanakan pengurusan fail Jabatan dan fail ISO. j)Menyelaras dan melaksanakan program KKPAS, MS ISO : 45001 dan OHSAS : 18001 k)Melaksanakan kerja-kerja pendaftaran pembukaan dan penutupan fail di pejabat. l)Menerima fail-fail dari pegawai-pegawai untuk tindakan dan perhatian atau ulasan dan sokongan kelulusan Ketua Jabatan/bahagian. m)Mengendalikan minit Mesyuarat Jawatankuasa Teknikal dalaman. n)Melaksanakan urusan perolehan. o)Memohon, merekod dan mengawal pergerakan stok alatulis serta mengagihkan kepada pegawai yang memerlukan. p)Menerima dan merekod surat-surat harian dalaman dan luaran, memo, akta perintah, arahan, pekeliling dari bahagian, Jabatan, Syarikat. q)Memproses surat-surat berkaitan pentadbiran am, laporan, minit mesyuarat, memo dan lain-lain surat rasmi yang diarahkan oleh Ketua Jabatan/ Bahagian. r)Memproses surat-surat yang perlu dihantar ke bahagian setelah direkodkan di dalam fail. s)Melaksanakan pemprosesan tuntutan lebih masa dan elaun perbatuan kakitangan Jabatan. t)Menyelaras dan menguruskan kelulusan inden-inden di Jabatan. u)Menyelaras dan menguruskan aduan-aduan Jabatan untuk disalurkan ke bahagian/unit berkaitan. v)Menyelaras aset alih dan pelupusan serta penyimpanan fail di arkib. w)Menyelaras dan menguruskan KPI, Star Rating dan EKSA di peringkat Jabatan dan agensi. x)Menyediakan dan menyelaras pelan strategik, Sasaran Kerja Utama dan MyPortfolio Jabatan. y)Menyedia dan menguruskan Anggaran Belanjawan Tahunan Jabatan. z)Memastikan Akaun Amanah di bawah Majlis diselenggara mengikut peraturan kewangan yang ditetapkan. Unit Infrastruktur a)Membuat ulasan terhadap permohonan Kebenaran Merancang dan Pelan Bangunan. b)Menyemak kajian trafik yang dikemukakan oleh perunding untuk cadangan pembangunan c)Memprogramkan caruman-caruman pembangunan yang dikenakan kepada pemaju. d)Menghadiri majlis-majlis bantahan berhubung kebenaran merancang. e)Memantau kerja tanah supaya mematuhi kelulusan. f)Menyediakan notis pemberitahuan/berhenti kerja sekiranya berlaku tidak patuhan oleh pemaju/perunding. g)Memproses pelan kerja tanah, pelan jalan& perparitan, yang dikemukakan oleh pemaju. h)Memastikan pelan diproses berdasar kelulusan pelan tatatur. i)Memastikan kerja-kerja infrastruktur awam yang dijalankan pemaju mematuhi pelan lulus, j)Menyediakan surat sokongan /pengesahan infrastruktur teratur. Unit Aset a)Membuat ulasan terhadap permohonan Kebenaran Merancang dan Pelan Bangunan. b)Menyemak kajian trafik yang dikemukakan oleh perunding untuk cadangan pembangunan c)Memprogramkan caruman-caruman pembangunan yang dikenakan kepada pemaju. d)Menghadiri majlis-majlis bantahan berhubung kebenaran merancang. e)Memantau kerja tanah supaya mematuhi kelulusan. f)Menyediakan notis pemberitahuan/berhenti kerja sekiranya berlaku tidak patuhan oleh pemaju/perunding. g)Memproses pelan kerja tanah, pelan jalan& perparitan, yang dikemukakan oleh pemaju. h)Memastikan pelan diproses berdasar kelulusan pelan tatatur. i)Memastikan kerja-kerja infrastruktur awam yang dijalankan pemaju mematuhi pelan lulus. j)Menyediakan surat sokongan /pengesahan infrastruktur teratur. k)Memproses pengambilahan infrastruktur. Bahagian Kerja Awam dan Lalu Lintas (Unit Saliran, Unit Lalulintas, Unit Jalan, Unit Cerun) a)Mengumpul data lawatan tapak dan data sistem mekanikal; b)Menyediakan borang-borang berkaitan dengan keperluan projek. c)Menyediakan lukisan rekabentuk konsep dan awalan bagi rekabentuk sistem mekanikal. d)Mengumpul maklumat bagi penyediaan spesifikasi teknikal sistem mekanikal. e)Mengumpul, merekod, mendaftar, menyimpan dan mengawal dokumentasi yang berkaitan dengan lukisan kerja, lukisan terbina (as built), manual operasi dan penyenggaraan rekabentuk sistem mekanikal; f)Menyediakan anggaran kos awalan projek; menyediakan Ringkasan Tawaran, Penentuan Kerja Tambahan dan lukisan-lukisan piawai yang berkaitan untuk proses pelawaan; g)Menyediakan maklumat dan dokumen untuk taklimat dan lawatan tapak; h)Menyediakan jadual-jadual teknikal untuk tujuan penilaian; i)Menghadiri mesyuarat, mencatat dan menyediakan minit mesyuarat jika diarahkan. Bahagian Mekanikal dan Elektrikal (Unit Mekanikal/Unit Elektrikal) a)Mengumpul data lawatan tapak dan data sistem mekanikal; b)Menyediakan borang-borang berkaitan dengan keperluan projek. c)Menyediakan lukisan rekabentuk konsep dan awalan bagi rekabentuk sistem mekanikal. d)Mengumpul maklumat bagi penyediaan spesifikasi teknikal sistem mekanikal. e)Mengumpul, merekod, mendaftar, menyimpan dan mengawal dokumentasi yang berkaitan dengan lukisan kerja, lukisan terbina (as built), manual operasi dan penyenggaraan rekabentuk sistem mekanikal; f)Menyediakan anggaran kos awalan projek; menyediakan Ringkasan Tawaran, Penentuan Kerja Tambahan dan lukisan-lukisan piawai yang berkaitan untuk proses pelawaan; g)Menyediakan maklumat dan dokumen untuk taklimat dan lawatan tapak; h)Menyediakan jadual-jadual teknikal untuk tujuan penilaian; i)Menghadiri mesyuarat, mencatat dan menyediakan minit mesyuarat jika diarahkan. Bahagian Interim dan Bayaran (Unit Interim dan Bayaran) a)Menyemak dan menyokong ke atas dokumen kontrak dan senarai kuantiti (BQ) setiap projek jabatan. b)Menyemak dan menyokong perubahan kerja (VO) dan kuantiti kerja sementara (KKS). c)Menyemak dan menyokong permohonan lanjutan masa (EOT) projek jabatan. d)Menyemak dan menyokong semua permohonan kerja-kerja kecil (INDEN)/kerja segera jabatan. e)Menyemak dan mengesahkan kemajuan interim kepada kontraktor. f)Menyemak dan menyokong kadar harga dengan kontraktor. g)Memberi perkhidmatan ukur bahan dalam pentadbiran dan perjanjian kontrak.
|
|
PEGAWAI
|
TEL/EMAIL
|
Tn. Ir Ismail bin Shafie, A.M.S. Timbalan Setiausaha (Pembangunan) |
03-79587663 (T) 03-79584221 ismail@mbpj.gov.my |
BAHAGIAN ASET DAN INFRASTRUKTUR Tingkat 12 dan 14, Menara MBPJ, Jalan Tengah, 46200 Petaling Jaya, Selangor |
|
Tn. Ir. Ts. Ahmad Roslan bin Hairudin, A.I.S. Timbalan Pengarah (Kejuruteraan) |
03-79552253 (T) 03-79584221 ext 131 roslan@mbpj.gov.my |
En. Ts. Muhammad Zuhaili Bin Zulkifle |
03-79584221 ext 108 muhammad_zuhaili@mbpj.gov.my |
En. Mohd Aswardi Kong bin Mohd Azizi Kong Penolong Pengarah Kanan (Aset) 1 |
03-79584221 ext 140 aswardi@mbpj.gov.my |
Pn. Nor Hayati binti Rosli Penolong Pengarah (Aset) 1 |
03-79584221 ext 142 norhayati.rosli@mbpj.gov.my |
Pn. Nur Aiedah Binti Sabri |
03-79584221 ext 156 nuraiedah.sabri@mbpj.gov.my |
En.Muhammad Asyraf Shafiq bin Awang |
03-79584221 ext 177 asyraf@mbpj.gov.my |
BAHAGIAN KERJA AWAM / LALU LINTAS Tingkat 12 dan 14, Menara MBPJ, Jalan Tengah, 46200 Petaling Jaya, Selangor |
|
En. Johari bin Md Ismail Penolong Pengarah (Lalulintas) |
03-79584221 ext 141 johari@mbpj.gov.my |
Encik Muhamad Mahadi bin Bahari Penolong Pengarah (Akaun Amanah) |
03-79584221 ext 108 muhamad_mahadi@mbpj.gov.my |
Pn. Ts. Hezreen Nurzailin Binti Jalil |
03-79584221 ext 157 hezreen@mbpj.gov.my |
BAHAGIAN MEKANIKAL DAN ELEKTRIKAL Tingkat 15, Menara MBPJ, Jalan Tengah, 46200 Petaling Jaya, Selangor Faks : 03-79540946 |
|
Encik Azhar bin Zakaria Penolong Pengarah Kanan Mekanikal & Elektrikal |
03-79541030 / 03-79541045 / 03-79541051 azhar@mbpj.gov.my |
Encik Mohamad Hairol Azmi bin Juman Shah Penolong Pengarah Mekanikal dan Elektrikal |
03-79541030 ext 103 hairol@mbpj.gov.my |